Искам да стана малък дърдорко!

Трудно е да се даде някакъв срок, в който детето трябва да е проговорило. Това е индивидуален процес, така както прохождането и поникването на първото зъбче. Психолозите се обединяват около тезата, че когато детето е на около годинка, то би следвало да може да произнася 2-3 думи, на две годинки – около 60 смислени думи. Но кога ще може да общува с околните, използвайки речта? Чак около третата година.


Късното проговаряне - има ли за какво да се притеснявам и какво да направя, за да не се стигне до тук?

През последните години се наблюдава тревожната тенденция на късно проговaряне, което поражда все повече тревоги у родителите. Ако вашето дете не влиза във времевите рамки, очертани от психолози и логопеди, то със сигурност не е единствено. Причината според специалистите не е изненaдваща.
Компютрите, телевизията, смартфоните, интерактивните играчки - всичко това до голяма степен ангажира съзнанието на детето, което се научава да наблюдава с интерес огромното разнообразие, идващо от заобикалящата го среда, но няма навика да участва в комуникационния процес. Така се превръща просто в зрител и с увеличаването на тези устройства в заобикалящата му среда, се намалява прогресът му във формирането на речта.


Как можем да подпомогнем проговарянето?
  • Говорете за това, което е привлякло вниманието му - всеки един момент е възможност да се научават думички, но ще бъдете изненадани от тласъка, който придобива вашето дете, когато говорите за обект или движение, от което именно то е заинтересовано. Да кажем, че сте в парка и там разхождат голямо куче. Децата обожават кучета и вие си мислите, че това ще е интересно за детето ви. Но то е приковало вниманието си в една пръчка, която е намерило, и сега дълбае в калта с нея. Вместо да насочвате вниманието към кучето и да говорите за него, отидете там, където е насочено вниманието на детето и кажете: „Намерил си пръчка и копаеш дупка!”. Вместо да насочвате вашето дете, следвайте неговото любопитство. Това е най-добрият начин за учене.
  • Използвайте ръцете си - вероятно ще се изненадате до каква голям степен жестикулирането е обвързано със словесните умения и как жестикулирайки ще стимулирате проговарянето на детето. Помнете, че думите са само една част от комуникацията. Включете в ежедневието си даване на въздушни целувки, махане с ръка за поздрав, показване на предмети, показвайте на детето с ръце, че са празни, когато нещо го няма – всичко това също помага. Разбира се, ако е придружено с обяснения с думи.
  • Четете и... изключете телевизора - очаквате детето ви да има интерес и любов към книгата. А вие давате ли му такъв пример? Запитайте се колко често детето ви вижда с книга в ръка и не забравяйте, че децата обичат да имитират възрастните - и в добрите, и  в лошите им навици. От друга страна, ако използвате книжките като приспивен метод, има вероятност детето да не ги приема като развлечение и през деня. Никога не е късно да промените това и да въведете книжките в ежедневието ви като един споделен момент на разнообразие и откриване на нови светове. 
  • Пеенето също може да бъде ваш помощник в научаването на езика, защото музикалните тонове помагат на мозъка да разкодира думите (само се замислете как може да запомните с абсолютна точност текста на някои от песните, които слушате от десетилетия). Лесно е -  започнете с “Мила моя мамо” или “Зайченцето бяло”, а и детето няма да ви гледа странно, ако пеете фалшиво!

  • Помогнете му да обогати речника си - от изключително значение е колко ние говорим на детето. Интересен факт е, че ако детето не чува говорна реч, то няма самостоятелно да открие гласовия звук и способността да общува чрез него. Ако при особени обстоятелства, то се окаже извън човешко обкръжение и не слуша в ранна възраст речта на възрастните, собствената му реч не се развива. Припомнете си, например, историята на Маугли. Ето защо - говорете, говорете и пак говорете докато не ви увисне ченето!
  •  Бъдете търпеливи - най-важното е да не се паникьосвате, ако вашето дете развива речевите си умения по-бавно от своите връстници, а още по-лошо е постоянно да сравнявате своето дете с останалите. Нерядко деца, които до вчера не са изговаряли и една дума, започват да съставят изречения с изключително правилен словоред. Важно е да сте напълно сигурни, че детето ви чува и разбира това, което казвате, за да се изключат възможни нарушения, свързани със слуха. И помнете, че говорните умения се развиват най-добре, когато детето се забавлява и играе, както и когато усеща вашата подкрепа и търпение. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Сладки сънища за вашите мъници с консултант по детски сън

Поканиха ме на погача - ами сега?

Чао, Корона! Здравей, нов живот!